SWEET TOOTH - MLSOUN 3

28.11.2022

Je to přesně týden, co vám můj redakční kolega Filip přinesl recenzi Matky. Nebyla to, jak jste jistě pochopili, jeho matka, ale komiks slavného scénáristy Jeff Lemire. :) Aktuálně jeden z nejvyhledávanějších autorů se zároveň dočkal českého překladu třetího a finálního dílu série Sweet Tooth, který uzavírá příběh kluka s parožím a jeho "ochránce". Předchozí dva svazky si od nás odnesly ta nejvyšší možná hodnocení, takže není divu, že tuhle knihu otevírám plný očekávání.

Vzhledem k předchozím dvěma dílům je vám asi jasné, že tady opět máme komiks v pevné vazbě s přebalem. Hřbety všech tří knih spolu pěkně lícují a tahle série ve vaší domácí knihovně určitě nezapadne a mimochodem knize to sluší i bez přebalu. Třetí díl je navíc ještě o šedesát stran obsáhlejší, než ten předchozí, dobrou zprávou ale je, že se to nepodepsalo na ceně. I tak se ale nejedná o levnou záležitost a to hlavně v případě, že si budete chtít pořídit rovnou celý komplet. A to nejspíše budete. :)

Začínáme překvapivě vyprávěním ze začátku dvacátého století, kdy se na tragickém příběhu misionářů Jamese Thackera a Louise Simpsona dozvíme o souběhu událostí, které se odehrály na nehostinné Aljašce a staly se spouštěčem pozdější katastrofy. Tady vám samozřejmě nemůžu vůbec nic prozradit, abych vás neochudil o překvapivou myšlenku celého příběhu, ale můžu klidně napsat, že podobné vysvětlení původu nemoci a hybridů jsem nečekal. Vracíme se ale k naší partičce přeživších, která od minula "okupuje" přehradní komplex, který se zdá být poměrně bezpečným úkrytem. Jepperd se společně s Gusem a Doktorem chtějí vydat na sever, aby tam zjistili pravdu o Gusově původu.

Vypadá to na perfektní plán a pohodové zakončení celého komiksu, něco ve stylu klasické americké road-movie. Chyba lávky, bohužel ne každý je takový, jak se nám mohl na první pohled jevit a našim hrdinům prostě není dopřán klidný osud. Tady se navíc pomalu začíná projevovat Gusova bojovnost a vůdčí schopnosti. Vypořádat se s jedním problémem většinou znamená přivolat dva další, ale občas se z ničeho nic poštěstí a potkáte někoho, jako je Jimmy Jacobs. Asi moje nejoblíbenější postava představující srdečnost a odvahu až do posledního dechu. Ve třetí knize už není čas na snové výjevy a proto jich tu najdete spíše poskromnu. I tak se jedná o emocionální jízdu plnou smrti, zrady a zklamání, kde pro vás i ten nejmenší úsměv bude odměnou. Celý děj doslova pádí kupředu rychlostí vojenského Hummeru, a tak se v jednu chvíli ocitáme na Aljašce, kde Gus pomalu zjišťuje, že pravda o jeho původu možná nenaplní jeho očekávání.

Ve chvíli, kdy vás Lemire nechá upadat do letargie, většinou přijde drsné probuzení a možná nejsem moc předvídavý, ale podobný konec jsem opravdu nečekal. Kniha svým závěrem převyšuje všechny ty klasické post-apo thrillery a ještě dlouho po přečtení jsem měl nad čím přemýšlet. Na druhou stranu by mě nenapadlo, že bych se do tohohle světa chtěl někdy vrátit. Konec, finito, tenhle příběh je pro mě navždy uzavřený a Sweet Tooth se zařadil mezi ty nejintenzivnější komiksy, které jsem měl možnost přečíst. A co se týče autorova díla, jedničkou pro mě sice stále zůstává nedostižný Rváč, ale začíná mi docházet, jak jsou tahle srovnání zbytečná.

Sweet Tooth je prostě emocionální úder na bradu, ale zároveň žádné zbytečné citové vydírání. Po předchozích dvou knihách mi samozřejmě bylo jasné, že se mám na co těšit. Způsob, jakým umí Lemire vyprávět o pohnutých osudech postav, je fenomenální a myslím, že spousta filmových scénáristů by si z něj mohla vzít příklad.

Petr


Sledovat nás můžete na našem facebooku